För några timmar sedan avslutades Ellens och min första virtuella skrivhelg och herrejestas vad roligt det var. Tungt, men roligt! Vi hade en grupp på 19 fantastiska deltagare som skev helt otroliga texter. Sånt privilegium att få ta del av dem! Extra roligt var att alla deltagare verkade uppskatta kursen. Jag tror också att alla fick något ut av att vara med.
Men nu ska jag inte babbla desto mer om kursen utan svara på en fråga jag fick för en miljon år sedan här på bloggen: Vad har du för erfarenheter/tips om att jobba i större projekt tillsammans med andra frilansare?
För det första måste jag ju säga att det nog inte är en slump att jag valt att jobba som ensamföretagare – jag trivs väldigt bra med det och att jag själv får hålla i alla trådar. Att få bestämma över min arbetstid men också mitt arbete ger mig otroligt mycket glädje. Med det sagt älskar jag att samarbeta med andra. Att vara två (eller fler) personer som tänker i stället för att vara ensam är så himla givande. Och att vara två som delar på arbetet gör det också mycket roligare och mer motiverande.
Jag jobbar ju oftast ensam – men så klart i samarbete med kunder – men i år har jag genomfört två projekt tillsammans med andra. I januari ordnade jag ju yoga- och skrivretreat med min yogalärarkompis Laura och nu under helgen ordnade vi då skrivkurs med Ellen. Båda grejerna har uppstått väldigt spontant – i höstas frågade Laura om vi inte ska ordna en retreat och i början av april slängde jag iväg en fråga till Ellen. Min grundtanke har varit: det här skulle jag själv vara intresserad av att delta i. Med andra ord handlar det om ren och skär lust.
Att jobba ihop med andra kräver ändå vissa grundpelare för att det ska funka och att alla parter ska vara nöjda. Här följer alltså några lärdomar och tankar jag har kring temat.
fem tips för att få igång ett lyckat samarbete
1. Vet varför du vill samarbeta med någon
Kräver projektet andra än dig själv för att det ska lyckas? Varför? Vem skulle vara en bra person att jobba ihop med? Finns den personen redan i ditt nätverk/bland dina vänner? Släng iväg en fråga och kolla om hen är intresserad och bygg vidare från det.
2. Vet vad du/den andra kan bidra med
Vad är din kompetens? Vad har du ett erbjuda? Vilka är dina styrkor och svagheter? Vad kan den andra personen bidra med som du saknar? Det kan vara allt från kunskap till nätverk eller att det helt enkelt verkar vara en bra person som du synkar med.
3. Ha en gemensam vision
Ha en tydlig bild av det ni vill skapa – prata alltså igenom vad projektet handlar om och hur ni tänker er att slutresultatet blir. Prata också om hur mycket tid ni tror att ni behöver lägga på projektet och gör upp en arbetsfördelning. Det behöver inte innebära att båda gör exakt hälften av allt arbete, utan man kan till exempel koncentrera sig på det man är bra på/gillar. Till exempel med Ellen har vi gjort så att jag haft hand om praktiska och tekniska grejer, medan hon haft ett större ansvar kring skrivuppgifterna.
4. Gör det du lovat – när du lovat
Jag tror att både Ellen och jag känner att den andra gjort “mer” och det är alltid ett gott tecken på att båda skött sitt. När man jobbar ihop med någon är det extra viktigt att göra det man lovat och när man lovat – det blir tungt om den ena hela tiden måste påminna den andra om ogjorda arbetsuppgifter.
5. Vet när det är dags att säga hejdå
Vissa samarbeten kan vara lyckade, men det behöver ändå inte betyda att man måste fortsätta jobba ihop. Båda parter måste känna att det är värt att göra nästa grej och båda måste också känna att de får ut något av att vara med. Om du känner dig osäker kring fortsatt samarbete är det bättre att säga till om det än att ha magknip för att du inte trivs med projektet.
Här var nu lite av mina tankar kring vad som kan vara bra att beakta om man vill jobba ihop med någon. En grej till som kan vara värd att tänka på: du behöver inte vara bästis med personen i fråga för att det ska bli bra – det viktiga är att man litar på den andra och känner att det är en person man gärna jobbar ihop med.
Ellen och jag har träffats IRL en handfull gånger, men jag var säker på att vi skulle vara ett bra team – och det hade jag rätt i. Sällan har jag varit med om lika smidigt och roligt samarbete som nu! Och det roligaste är så klart att vi fått mersmak, så det kan gott och väl hända att det blir fler skrivkurser i fortsättningen.
Har du jobbat ihop med andra? Vilka är dina bästa tips för att få det att fungera?
0