Att misslyckas eller begå ett misstag är ett tecken på att man försökt. Och gör man något för första gången kan det gott och väl hända att det inte blir helt rätt från start. Eller vad säger jag. Det mest sannolika är väl att man gör nåt fel på vägen.
Sedan Jennifer och jag fick en idé om att skapa produkter för företagare har vi gått en lång väg – känns det som. Fastän vi för ett år sedan knappt hade tänkt tanken om Let me create har vi redan hunnit lära oss mycket, och också göra ett och annat misstag.
Själv tycker jag att misslyckanden inte är så farliga. De händer ju hela tiden och till de flesta. Jag vet inte hur många misstag eller misslyckanden jag själv gjort i mitt liv, men det är många.
För det mesta tycker jag inte att man ska hänga läpp, utan snarare försöka göra om och rätt nästa gång. Vi har också en väldigt skön inställning med Jennifer. Blir nåt fel så är det inte hela världen. Jag tror vi turvis såsat till både mindre och större grejer, men that’s life – and business.
Och just därför tänker jag att vi kan bjuda på fem misslyckanden och misstag som vi (eller du?) ska försöka konvertera till lärdomar. Nu kör vi!
1. Vi hade fel momssats på produkterna
Den allmänna momssatsen i Finland är 24 procent, så vi körde med det för att vi inte ens tänkte att momsen kunde vara annan, men i något skede insåg jag att vi kanske egentligen kunde ha 10 procent, eftersom arbetsböckerna just kunde klassas som böcker. Lite roligt att jag som ändå sålt en och annan bok i mitt liv inte tänkte på detta.
Jag ringde Skatteförvaltningen för att kolla upp saken, men de kunde inte avgöra något i telefon. I stället fick jag ett fysiskt brev för några veckor sedan där de granskat ärendet och konstaterat att det ska vara 10 procent. Hurra, men synd för oss som nu betalat ”för mycket” moms i onödan.
LÄRDOM: Kontakta Skatteförvaltningen så tidigt som möjligt om du undrar vilken momssats du ska köra på. Ett beslut kan lätt dröja flera månader. Om du är osäker lönar det sig alltid att köra på den högre momssatsen tills du får ett beslut, det går liksom inte att få skit för att man betalat för mycket skatt hehe!
2. Vi köpte ”fel” designmall
En vanlig fråga vi brukar få är: vem är det som har designat Årsrapporten & Årsplaneringen? Då kan vi stolt svara att vi faktiskt layoutat dem helt själva – men med en köpt mall från sajten Creative Market. Alltså har vi köpt en färdig grund, som vi sedan ruckat en hel del på. Vi har till exempel ändrat färger och fonter och skapat en del egna grejer – till exempel företagshjulet som Jennifers kille (!) gjorde för oss.
Vi köpte faktiskt först en mall bara för att konstatera att den känns fel för oss och då fick vi helt enkelt köpa en till. Ingen jätteinvestering, men störigt. Överlag lade vi ner rätt mycket tid på att hitta en mall vi båda var nöjda med och som kändes som vi. Det svåraste var att föreställa sig hur en mall kommer att se ut med vårt material och att överlag välja en mall bland alla hundratals som finns.
LÄRDOM: Låt dig inte luras av snygga designdetaljer som finns i mallen – du kommer kanske inte att ha användning för dem. Fundera i stället på vad du behöver och hur du kan du använda det som finns i mallen för att göra en produkt som är rätt för dig.
3. Såsande med kvitton
Kvittot som skickas från Stripe, som vi använder som betallösning, inkluderade inte infon om mitt företag (som pengarna går via) – fastän infon fanns inskriven i Stripe. Så vi har fått några frågor av kunder som undrat om det finns något ”riktigt” kvitto.
Vi har löst det genom att skriva informationen i Woocommerce som också skickar ut ett kvitto när kunden gör köpet i vår butik. Det som alltså ska finnas med är företagets namn, FO-nummer eller momsnummer och adress. Jag trodde att detta skulle finnas med automatiskt, eftersom infon som sagt finns i Stripe.
Däremot visade det sig (när jag googlade lite mer) att all den infon faktiskt inte behöver finnas på ett kvitto om försäljningen sker via elektronisk handel – alltså till exempel via en webbshop. Att infon finns är ju däremot aldrig fel.
LÄRDOM: Kom ihåg att kolla upp vilken information som är obligatorisk och kolla att den infon finns i något kvitto/dokument som skickas till kunden efter köp.
4. Vi beställde för många printprodukter
Vår ursprungliga tanke var att ta förhandsbeställningar på printprodukterna, men valde ändå att göra en beställning direkt så vi skulle kunna börja skicka ut produkterna snabbare. Och också skicka dem till några influencers. Vi velade mellan 50 och 100 produkter och valde 100, eftersom kostnaden per produkt då blev en aning billigare.
Nu i efterhand har jag flera gånger tänkt att vi kunde väl ha landat på 75 i stället – jag tänkte aldrig på att det finns nåt mellan 50 och 100 (eh?). I så fall hade vi prickat mer eller mindre rätt. Nu har vi ett antal överlopps rapporter och planeringar, men har lovat skicka dem till bland annat till Ung företagsamhet och potentiella samarbetspartners för att se om de skulle ha intresse att jobba med oss i fortsättningen. Med tanke på det så var det inte så farligt att vi har några extra. Och om du inte har köpt en printprodukt ska du passa på, vi har megabra rea just nu!
LÄRDOM: Ju tidigare du lanserar något, desto enklare är det att ta förhandsbeställningar och sedan beställa rätt mängd. Men det skadar ju heller aldrig att ha några extra till godo – just in case!
5. Vi lanserade något utan att ha en publik
Det här är något min vapendragare Jennifer skickar exalterade meddelanden om var och varannan dag. Alltså hur man ska jobba strategiskt och tänka långsiktigt. Om man vill släppa en helt ny produkt är det så klart smartare att först bygga upp en publik, och sedan släppa produkten. Nu gjorde vi typ tvärtom.
Av dem som köpt Årsrapporten & Årsplaneringen (och svarat på vår enkät) är 75 procent sådana som känner oss. Vi har alltså inte riktigt nått utanför vår bubbla. Ännu! Däremot har vi ju byggt upp en publik på varsitt håll, men vi måste också tänka på var rätt publik för Let me create finns. Och framförallt – hur ska de få nys om oss?
Trots det har vi ändå sålt över 70 Årsrapporter & Årsplaneringar för ett värde på över 2000 euro (vårt mål var 50!), så detta var definitivt ingen flopp, men hur många hade vi inte sålt om folk hade vetat vem vi är och att en sådan här produkt är på väg?
LÄRDOM: När du släpper en produkt eller tjänst, förvänta dig inte att folk kommer att rusa till dig för att få köpa det du säljer – det tar tid att bygga upp en publik och få deras förtroende.
***
Har du gjort någon liknande lansering? Vad har du lärt dig? Eller tror du att du kan ha våra lärdomar med dig när du ger dig in i något?
0