En av de bästa insikterna jag fick under Friday Lab Retreaten var något en annan deltagare sa. Vi orkar fokusera fyra timmar om dagen, alltså jobba fokuserat ungefär fyra timmar och sen tar energin slut. Ändå är våra arbetsdagar generellt sett åtta timmar långa.
Själv jobbar jag sällan mer än fyra timmar om dagen och har ibland känt mig lat. Hur orkar alla andra jobba så mycket? Men de dagar jag jobbat runt sex eller sju timmar är jag helt slut följande dag. För när jag jobbar gör jag det väldigt fokuserat och gör en sak åt gången.
Så här har det inte alltid varit. Verkligen inte!
Den största förändringen jag gjort för att få bättre fokus och bli mer effektiv är att jag för 1,5 år sedan började tracka min arbetstid efter uppmuntran av Jennifer. Med andra ord vet jag exakt vad jag använder min tid på och hur mycket jag jobbar. Min månadsstatistik varierar väldigt mycket och när jag känner mig lite trött och sliten brukar statistiken bekräfta att jag faktiskt har jobbat mycket.
Jag använder appen Toggl för att tracka min arbetstid. I praktiken går det ut på att jag trycker på play i appen varje gång jag börjar med ett nytt uppdrag eller arbetsmoment. I början var det svårt att komma ihåg att klicka på play, men nu gör jag det automatiskt. Eftersom trackandet har gett mig så mycket har jag en tendens att marknadsföra det i tid och otid – det är ju så himla bra! Jag vet inte hur många gånger jag tjatade om det under helgen, hehe.
Och nu ska jag i fem punkter förklara varför det är så bra att tracka sin arbetstid!
1. Bättre fokus
När jag klickar på play väljer jag att fokusera på en uppgift. Alltså: jag glömmer föregående uppgift och börjar fokusera på den jag ska göra nu. Om jag gör något annat medan jag trackar tid, såsom att kolla mobilen eller läsa mejl, är det att fuska och ger fel sorts statistik. Och jag vill ju inte fuska!
2. Koll på vad jag lägger min tid på
Känns det som att dina arbetsdagar flyter iväg utan att du har nån aning om vad du lagt tiden på? Själv kunde jag tidigare sitta åtta timmar framför en dator och knappt få något gjort. Nu vet jag vad jag lägger min tid på. Om jag sitter åtta timmar framför datorn men trackar tre timmar är det dags att fundera på varför jag suttit så länge framför datorn och om jag kunde använda min tid på ett klokare sätt. Typ gå ut på en promenad i stället för att stirra på skärmen.
3. Jag vet hur mycket jag orkar & Hinner
Jag vet ungefär hur länge ett arbetsuppdrag tar och hur många olika moment och uppgifter jag kan planera in under en dag. Det betyder att jag kan göra realistiska planer för hur mycket jag kommer att hinna med under en dag eller en vecka.
4. Koll på faktureringen
Jag vet exakt hur många timmar jag jobbat för en kund eller ett uppdrag. Det är spännande att se vad min timlön är, vilka uppdrag som jag tjänar bäst på och var jag kanske borde höja mina arvoden.
5. Intressant statistik
Jag älskar att få statistik på mitt liv. Hur långt jag springer och hur många timmar jag jobbar. Det är också spännande att se hur många timmar jag lägger på mitt skrivande eftersom det ibland känns som att jag ju inte skriver alls – men när jag ser statistiken kan jag bevisa för mig själv att det inte alls stämmer.
Jag förstår om det låter tråkigt eller arbetsdrygt att tracka sin egen arbetstid, men det är faktiskt otroligt bra att veta vad man läger sin tid på – speciellt för mig som företagare. Att jag dessutom får bättre fokus är inte precis någon nackdel.
Vet du hur många timmar om veckan du jobbar? Alltså jobbar på riktigt, nu räknas inte svaret “jag har en åtta timmars arbetsdag”.
Oberoende av om du är din egen chef eller anställd hos någon annan tror jag att du kan dra nytta av att veta var du lägger din tid, åtminstone om du är ute efter en förändring eller vill jobba mer effektivt.
Vad säger du, ska du börja tracka din arbetstid?
Läs också: Bli bättre på att strukturera och planera ditt jobb
0
13 svar
Vad betalar du för tidsappen?
Den är faktiskt helt gratis! Jag tror det finns nån betalversion, men gratisversionen funkar hur bra som helst och räcker för mig! 🙂
Älskar att Toggla min arbetstid!! Så bra tips och inlägg 🙂
Att toggla är bäst! Och tack fina du! <3
Alltså jag måste ju börja använda den där appen 😀
Jaa testa!!
Jag skulle också kunna tänka mig att testa. Jag skriver upp alla arbetstimmar jag gör för ÅA (inte för att nån frågar, utan för att jag själv vill ha koll), men nu har jag också tänkt att jag måste börja räkna mera på det "obetalda" arbete jag gör för mina övriga uppdrag. Men varför tycker du att det är att fuska att läsa mejl? De hör väl också till jobbet? Eller tänker du att det blir fusk att läsa frilansmejl medan du håller på med Nationen osv.? Eller är det privata mejl?
Jag frågar därför att jag ofta har förundrat mig över att ÅA-arbetskamrater tycker att mejlen tar så mycket tid. Det anser nämligen inte jag. Mejlen är en naturlig del av jobbet och ingenting separat – mejlen kan i så fall också indelas på samma sätt som det övriga jobbet i t.ex. de kategorier du presenterar i diagrammet ovan.
Menar alltså att det blir "fusk" om jag svarar på mejl till kund A medan jag jobbar för kund B – alltså en sak i sänder. Sen tycker jag inte heller att mejlen tar så lång tid alls, det är mer att jag inte ska hänga i mejlboxen medan jag skriver en artikel. Deep focus alltså!
Och låter bra att börja tracka tid för också det obetalda arbetet. Jag tycker till exempel att det är kul att veta hur mycket tid jag lägger på bloggen fastän den inte genererar så mycket pengar. 🙂
Det var jag som pratade om detta på retreaten – så glad jag blir att det hjälpte dig att känna dig mindre lat. För det är du ju minsann inte! Det var en stor insikt för mig också och en viktig del av hur jag planerar och lägger upp min tid då jag jobbar. De fyra timmarna är ju förstår deep work, möten och mindre koncentrationskrävande arbetsuppgifter kommer ofta till. Men jag tycker att en arbetsdag borde vara max 6 h. Tack för tipset om appen – skall absolut testa den. Och tack för en väldigt bra blog, läser regelbundet men har inte kommenterat hur mycket bra jag lär mig av att hänga här. kram
Ja jag minns att det var du, men visste om jag fick "outa" dig här, hehe. Men det var på riktigt en så skön insikt – fastän jag ju för egen del visste att det ÄR så. Är också helt med på 6 timmars arbetsdag!! Lyckligtvis får jag ju bestämma själv hur mycket jag jobbar. 🙂
Och tack Amanda, vad kul att höra att du gillar bloggen. <3 Härligt om du får ut nåt av mina funderingar. Lunch snart?!
Jag vill bli bättre på att toggla min tid. Glömmer oftast bort att klicka i eller ur.
Har du något tips på hur jag skapar bra övergripande projektnamn i toggl? Nu har jag alldeles för spretigt och lägger oönskad tid på att göra ett val.
Börja med att fundera vilken typ av saker du vill toggla och hurdan statistik du har allra mest nytta av. Jag har till exempel följande kategorier:
– frilans
– översättningar
– Skriv med Kugge (egna kurser, inspirationsbrev, osv)
– alla mina skrivprojekt är en egen kategori
– marknadsföring
Sedan har alla dessa ytterligare "underkategorier" – tex olika kunder inom frilans och översättning.
Det tar en stund att skapa kategorierna och ibland behöver man kanske justera – men det går också relativt enkelt att göra efteråt. 😊 Lycka till!