Frilansutflykt till Fagervik

Det bästa med mitt jobb som journalist är att jag får åka till alla möjliga ställen via jobbet. Tidigt i dag åkte jag ut till Fagervik gård i Ingå för ett frilansreportage om potatis för Marthaförbundets tidning Marthabladet. Jag är ett stort potatisfan så att få prata om potatis och få betalt för det kändes väldigt lyxigt. Dessutom var det otroligt vackert på Fagervik.
fagervik2

Det kändes verkligen som höst och det var härligt att komma ut från Helsingfors en stund. Dessutom var den fina gården och hela området som en tidsresa till 1700-talet. Orsaken att jag åkte dit för att prata potatis är att potatisen förmodligen kommit till Fagervik först i hela Finland med tyska smeder i början av 1700-talet.

fagervik1

Vi fick kika in i den gamla smedjan där smederna tidigare jobbade i två skift dygnet runt. Byggnaden är från 1758, precis som siffrorna ovanför dörren berättar.

fagervik3

På Fagervik finns också en egen kyrka, tyckte dörren var så fin med sitt gamla lås. Kyrkan får hyras till privat bruk för till exempel bröllop, så planerar du in bröllop i trakterna av Ingå ska du absolut överväga Fagervik. Det var otroligt vackert och stämningsfullt där.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hej!

Det är jag som är den där Kugge som skriver, men på riktigt heter jag Michaela von Kügelgen (ifall du undrar varifrån det där med Kugge kommer). 

Jag är författare, frilansjournalist och företagare bosatt i Helsingfors, Finland.

Du har hittat till rätt sajt om du tycker om att skriva, kanske drömmer om författarskap eller är företagare. 

Det här hörnet av internet handlar nämligen allra mest om att skriva och driva företag – ur mitt perspektiv.

Mina böcker

Relaterade blogginlägg

författare

Det skrivna året 2025

Jag har en tradition på bloggen som jag håller hårt fast vid (trots att allt annat bloggande uteblir): Att summera mitt skrivna år. Och om det är nåt år som förtjänar att förevigas är det väl detta. Jag

Läs mer »