fbpx

Let me create my business – för alla egenföretagare

Årsplanering och årsrapport

Vad gör ni egentligen på era konferenser?

Den frågan har Jennifer och jag fått ett antal gånger när vi checkat in på hotell eller åkt till mitt lande för att ha konferens. För att just konferens – det är ju inte något man som frilans eller egenföretagare brukar ha. Och just därför har vi börjat ordna våra egna konferenser.

Ordnar ingen det för en så får man ordna det själv! Gammalt företagarordspråk.

I somras när vi var på mitt lande fick vi en massa frågor igen. Vad gör ni? Har ni tips? Vilka frågor funderar ni på? Dessutom råkade Jennifer säga nåt i stil med att andra säkert också skulle vilja göra det vi gör.

Då hade vi redan börjat snacka om att jobba ihop under gemensamt varumärke, men under de där extremt varma dagarna i slutet av juni, efter veckor av coronatristess, kom vi på vad vi skulle göra:

Digitala produkter som riktar sig till andra företagare!

Vi båda har redan i några års tid haft som tradition att i slutet av året blicka bakåt och sedan i början av det nya året blicka framåt. För varje år har våra årsrapporter och åsplaneringar blivit mer och mer strukturerade.

Här är vi ännu lyckligt ovetande om allt arbete som väntar på oss, hehe. Foto: Frida Lönnroos.

Här är vi ännu lyckligt ovetande om allt arbete som väntar på oss, hehe. Foto: Frida Lönnroos.

Jag kan ärligt säga att jag i början av min företagarbana nog inte hade jättebra koll på vad jag gjort under året. Ekonomiskt jo, men inte så att jag verkligen skulle ha reflekterat, analyserat och satt mål. Allt bara tuffade på och det var väl bra så?

Nu är det en självklarhet att faktiskt ta en noggrann titt. Jag brukar till exempel jämföra min fakturering med antalet jobbade timmar (lätt när jag trackar min arbetstid!) för att se vad som varit lönsamt. Jag gör också övergripande koll av årets jobb – vad har varit bra och vad har varit mindre bra? Och med all den här informationen och alla nya lärdomar som bas har jag sedan gjort upp en plan för nästa år.

Men vi inser att det inte är en självklarhet för alla.

Så, de senaste månaderna, och framförallt senaste veckorna, har vi jobbat stenhårt med att omvandla våra anteckningar och traditioner till något som också andra kan dra nytta av: en inspirerande och praktisk produkt för småföretagare.

Den ursprungliga idén var att göra endast digitala produkter, men efter ett tips (eller kanske önskemål?) av en företagarkollega bestämde vi oss för att också göra en fysisk produkt! Eller okej, jag fick syssla med en liten övertalningsprocess, men Jennifer är ju inte helt omöjlig.

Och i dag är det äntligen lanseringsdags!

I dag har vi släppt våra två första produkter som egentligen funkar allra bäst ihop: en årsrapport för 2020 och en årsplanering för 2021 – alltså det som du såg i bilden högst upp. Materialet bygger på de frågor och funderingar vi själva jobbat med i våra företag, men vi har också tagit fram nya uppgifter för att göra det matigare och ännu mer givande för någon annan.

Vår förhoppning är att du som köper årsrapporten och årsplaneringen bokar in en dag med dig själv och ditt företag. En dag då du i lugn och ro reflekterar, analyserar och planerar. Eller kanske du får med dig en företagarkompis att göra det tillsammans med?

Let Me Create My Business 2020

Let Me Create My Business 2020 Kugge

Jag är så stolt över oss och det vi skapat att jag nästan håller på att spricka. Både de digitala och fysiska produkterna är jättefina. Jag blev nästan förvånad när jag plockade upp provtrycket förra veckan – hur kan det vara så fint?

Varför gör vi detta?

Vår största målsättning är att vi hjälper dig som jobbar ensam i ditt företag, kanske frilansar eller är lättföretagare att få bättre koll på det du gör. Vi vill inspirera och finnas som ett litet stöd och bollplank via våra produkter. Vi vill inte sälja något nonsens-fluff, utan något som varje egenföretagare verkligen kan ha nytta av.

Vi båda vet hur ensamt man kan ha det som ensamföretagare och hoppas att det här råder ens lite bot på det. Den 10 december och 7 januari ordnar vi också en live-session på Facebook där man kan ställa frågor och jobba med uppgifterna. Vi uppmanar alltså alla att boka just de här dagarna för att sätta sig ner med reflektionspennan i handen!

Jag är visserligen lite partisk här, men jag tänker att om någon hade satt detta i händerna på mig för kanske 4–5 år sedan hade jag blivit jätteglad och garanterat fått många insikter som hade hjälpt mig att utvecklas som företagare.

Så vad tror du? Är det här något som kunde funka för dig? Och är det något du funderar på eller vill veta mer om? Jag svarar gärna!

P.S. Du finns väl på vår mejllista? Vi har ett jättefint lanseringserbjudande där, så passa på!

0

2 svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hej!

Det är jag som är den där Kugge som skriver, men på riktigt heter jag Michaela von Kügelgen (ifall du undrar varifrån det där med Kugge kommer). 

Jag är författare, frilansjournalist och företagare bosatt i Helsingfors, Finland.

Du har hittat till rätt sajt om du tycker om att skriva, kanske drömmer om författarskap eller är företagare. 

Det här hörnet av internet handlar nämligen allra mest om att skriva och driva företag – ur mitt perspektiv.

Mina böcker

Relaterade blogginlägg

Berlin

Jag mötte våren i Berlin

”Va, är du inte i Berlin?””Hur var Berlin?” Nu är det över en månad sedan jag kom hem från vårens resa till Sverige och Berlin. Den första tiden tillbaka i Helsingfors fick jag förvånade frågor av människor som

Läs mer »
företag & frilans

Kugge inleder sitt tionde verksamhetsår som företagare

I nio år har Michaela ”Kugge” von Kügelgen framgångsrikt drivit sitt företag. Efter sju år som Pinions kb heter företaget numera Kugge skriver AB. Ett namn som väl beskriver det von Kügelgen i första hand gör – skriver.

Läs mer »