I går gjorde jag något jag aldrig gjort förr: jag läste högt ur mitt manus för första gången i ett offentligt rum. Nylands litteraturförening (där jag är sekreterare) ordnade en läskväll och jag ställde mig på scenen för att läsa det första kapitlet ur Vad heter ångest på spanska?
Efter att ha jobbat med texten i över fyra år börjar jag nästan kunna allt utantill – men så klart behövde jag ändå läsa från papper. Jag var rätt nervös inför läsningen men sen när jag ställde mig på scenen rann nervositeten typ av och jag bara läste.
Det bästa var ändå att jag blev berörd. Jag kände med Erika som är min huvudkaraktär. Jag verkligen kände hur illa hon mår och jag hoppas att de som kommer att läsa också får känna med henne. Både i sorgen och glädjen. Och så är jag också rätt säker på att läsaren kommer att bli irriterad på Erika också. Hon fattar ett antal rätt korkade beslut, hehe!
Nu kan jag ju inte låta bli att tänka på marknadsföringen av boken och tycker det ska bli så roligt att verkligen få sätta i gång arbetet. Jag funderar bland annat på att läsa in två eller tre kapitel så att de går att lyssna på och så kan vi förhoppningsvis också släppa de första kapitlen för läsning i pdf-format på nätet.
Finns det nåt annat bra knep jag kunde ta till? Tar gärna emot bra idéer och tips! Har du sett nån otroligt bra marknadsföringskampanj jag kunde kopiera för eget bruk? Och du har väl inte missat att boken och jag nuförtiden finns på Goodreads? Hur häftigt?! Du får supergärna följa min författarsida och markera att du vill läsa boken (om du alltså vill läsa den, hehe).
0
4 svar
Om jag hade några tips hade jag verkligen delat med mig, men det har jag inte. Supersvårt med marknadsföring, tycker jag. Särskilt om man som jag har oerhört svårt för att föra fram sig själv. Jag känner mig dum bara jag ger ett exemplar av min bok till någon – det känns som om det ligger farligt nära att ge någon stackars släkting något man gjort i slöjden …
Jag försöker med detta INTE säga att det skulle vara slöjdvarning på din bok!!! Jag säger bara att det är lätt att fega ur när det gäller någonting man gjort själv och som ligger en så varmt om hjärtat.
Men mitt (extremt vaga) råd är som följer: Gör allt du kan, hela tiden! Låter jättebra med inläsning och utdrag på nätet!
Ja marknadsföring är knepigt men jag tycker faktiskt också det är rätt roligt. Försöker mest fundera på hur jag ska nå ut till min målgrupp – var finns de? Hur ska jag få deras uppmärksamhet? Känns ju liksom lite som ett pussel att lägga eller ett mysterium att lösa. Så jag försöker, precis som du säger, göra allt, hela tiden. Det blir ju mycket sociala medier, men det roliga är att märka att det faktiskt funkar. Eller åtminstone känns det som om att folk är intresserade och nyfikna och det är ju alltid en bra start! 🙂
ser så fram emot att läsa den!!!
Jee, kiva Daniela! <3