fbpx

Dag två

Alltså den här staden. Det är oljud, svettiga bussar, löjligt stora portioner kött, blåsor på smutsiga fötter, nya vänner, ett konstant leende på läpparna, underhållande (och ibland något krävande) spansk accent, kall öl, enorma parker och avenyer.

Fastän jag varit tidigare i Buenos Aires kom jag inte ihåg så mycket. Jag minns vissa ställen, men jag hade ingen karta i huvudet. Men jag kom ihåg att jag gillade stämningen här och det gör jag fortfarande. Argentinas huvudstad är en halvgalen mix av Latinamerika, Paris och Berlin.

I går skulle jag åka norrut, till Palermo, för att träffa en kompis (också han via Tinder, så himla bra alltså!). Jag kollade att jag ska ta buss 39 och den här gången stiger jag världsvant på, förberedd på att säga min destination. Jag följer hela tiden med bussen på Google maps och plötsligt svänger den, fastän den bara ska åka rakt.

Här fortfarande lyckligt ovetande om att jag är på fel buss.

Jag lyckas koppla till ett wifi och skickar panikmeddelanden till min kompis. Han skriver att jag ska stiga av och att han kommer och möter mig. Vi hittar varndr och går till en retaurang för äta biff. Så klart. En stund senare har jag en enorm portion mat framför mig och äter lyckligt. Det är gott!

Efteråt går vi runt i Palermo och jag får höra mycket om Argentinas historia och allt vi ser. Rätt fort inser jag att mina sandaler med klack inte var rätt val, men en får bara gilla läget. Över sjuttontusen steg blev det (och några blåsor) men det var så värt det. Vi avslutar vår rundvandring med kall och välbehövlig öl.

Sen får jag en guidning i hur jag ska välja rätt buss, många har samma nummer men så finns det linje A och B och kanske C och det hade jag missat. Jag hoppar ännu mer världsvant på bussen hem och håller nästan på att somna. Väl tillbaka ”hemma” skrotar jag planen om en pub crawl på kvällen och bokar i stället hostell för tre nätter i Mendoza och en bussbiljett dit.

Jag lärde mig att om hästens alla fyra ben är i marken betyder det att mannen på hästen dött i hög ålder, om båda benen är i luften har han dött i en strid. Gäller det här överallt?

Jag ska åka på söndag kväll med värsta lyxbussen. Resan tar 14 timmar men det bjuds på middag med vin, frukost och sätet går dessutom att fälla ner 180 grader. Det kostar ca 100 euro, men jag har sett fram emot att åka en sån buss ända sen 2009 så jag bestämde att det ska få kosta. Dessutom kostar mitt boende i Mendoza 35 euro för tre nätter inklusive frukost. Kontrasterna, kontrasterna.

Vi var till en jättevacker park med massvis av blommor.

Nu är det redan torsdag och jag ligger nyvaken i sängen, känner solstrålarna på mina ben och lyssnar på alla bilar och bussar som dundrar förbi på ”min” gata. Det verkar bli en varm dag igen, få se vad jag hittar på idag!

Och om det inte framgår av allt jag skriver: jag älskar den här staden och den här kontinenten. Jag funderar redan på när jag får komma hit nästa gång och är så glad över att ha två veckor kvar.

4 svar

1. Du kommer sa att fa se bilder, no worries. Tror de har wifi pa bussen sa kan livestreama hela resan. 😉 Eller kanske ju inte, men bilder och insta stories lovar jag!

1. Så intressant! Och hela två veckor skall du vara i Argentina? Lite avis blir jag. Jag har själv besökt BA två gånger och få se om det inte blir en tredje gång. Som du skriver: en blandning av Paris, Berlin och Latinamerika. En härlig stad! Jag funderade också bussresa, för deras långfärdsbussar lär vara fina, när jag besökte Iguazu-fallen i norra Argentina hösten 2014 men flög ändå dit från BA. Iguazu-fallen rekommenderas! Och tre länder kan man besöka på samma dag om man ids. Ha det gott, jag följer din blogg… 🙂

1. Jag har varit till Iguaz� 2009 s� satsar nu p� att ta det lugnare och inte rusa �verallt. 🙂 Kul att du f�ljer resan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hej!

Det är jag som är den där Kugge som skriver, men på riktigt heter jag Michaela von Kügelgen (ifall du undrar varifrån det där med Kugge kommer).

Jag är författare, frilansjournalist och företagare bosatt i Helsingfors, Finland.

Du har hittat till rätt sajt om du tycker om att skriva, kanske drömmer om författarskap eller är företagare.

Det här hörnet av internet handlar nämligen allra mest om att skriva och driva företag – ur mitt perspektiv.

Mina böcker

Relaterade blogginlägg

skriva

Vi har en litterär agent

Redan ifjol sa Anne att vi ska testa på att skicka deckaren till en litterär agent innan vi skickar till förlag. För ett par år sen hade jag kontakt med en svensk agent för min chicklit (den som

Läs mer »
drömmar

Ett halvårsbokslut

Idag har jag mer eller mindre gjort min sista arbetsdag innan semestern. Innan jag kan ta 100 procent ledigt är det lite småsaker att fixa. Jag ska lämna in redovisningen för stipendiet jag fick från Kulturfonden för Sverige