fbpx

#kuggeskriver – ett varumärke?

Egentligen är jag lite allergisk för att en ska branda sig själv, skapa ett varumärke runt sin person, men faktum är att det är det som gäller i dag. Oberoende om en vill sälja böcker eller göra något helt annat. Mycket handlar om personifiering.

Det är jag som gör, det är jag som skapar, det är jag som säljer. Ibland kan det kännas riktigt unket med denna eviga jag-centrering, men det tycks vara tidens melodi. Ett bevis på det är selfies på Instagram – gång på gång märker jag att mina selfies får mer gillningar än andra bilder. Otroligt intressant och fascinerande tycker jag. Och det har klart lett till att jag tar mer selfies – you get what you ask for!

Linnea skrev ett inlägg om vad hennes blogg tidigare hett och vad den heter nu och det fick mina tankar att snurra. I augusti när jag flyttade över bloggen från WordPress till Squarespace döpte jag om den till #kuggeskriver.

Jag valde namnet för att jag använt hashtaggen på Instagram och tycker att det funkar bra – jag skriver bok (böcker), jag skriver artiklar och jag skriver blogg. Också bloggens Facebook-sida heter Kugge skriver (skrivet just så eftersom fb inte godkänner en # i namnet). Gilla förresten sidan om du inte gör det ren, okej?!

Vad heta på Facebook?

Nu den stora frågan jag funderar på: jag tänker mig att min Facebook-sida ska vara min författarsida – alltså en officiell kanal att kontakta mig och där jag också kan marknadsföra mina böcker och uppträdanden och sånt. Men blir det otydligt om sidan heter Kugge skriver? Eller borde den bara rätt och slätt heta Michaela von Kügelgen?

Just nu är det ju ”bara” bloggläsare och vänner som gillar sidan, men tänk om en potentiell bokläsare vill komma i kontakt med mig via Facebook? Hittar hen då i så fall först till min blogg och därifrån till Facebook? Och så finns jag ju också på Instagram med öppen profil och där kan ju vem som helst också höra av sig. Så det ska ju inte vara omöjligt att få tag på mig, men jag vill ju vara så ”hittbar” som möjligt.

Vad tycker du? Ska min fb-sida också i fortsättningen heta Kugge skriver eller borde jag döpa om den till mitt namn för att göra det mer ”officiellt”? Eller är det så att jag bara leker i en påhittad sandlåda där inget av det här spelar någon roll? Hjälp mig!

P.S. Det här med varumärken och branding är så pass intressant att jag tror att jag ska fortsätta på temat i morgondagens inlägg på Debutantbloggen!

0

15 svar

  1. "Kugge skriver" låter för mig som någon som har en trevlig hobby! Vilket det förstås är för många men inte för dig! Och du som har värsta smygadliga namnet borde ju köra hårt på det! 😄

    1. Haha sant! Men tycker du också att bloggen då borde byta namn?! Äääähh?! H: adelspersonen

      1. Näh, det är ju din bloggs namn. Det är annat tycker jag. Till exempel heter ju min blogg Malins blogg (pga vill kunna skriva ganska brett där) medan alla mina matrecept från bloggen dyker upp på min mini-blogg på fb; Malins Mat. Och nu också på min finska mini-blogg Rakkaudella, Malin. Sen instagrammar jag och tweetar med mitt fulla namn! Så jag tycker inte du ska vara rädd för att dela upp dig själv i olika kanaler. Du är ju journalisten och författaren Michaela von Kügelgen, aka Kugge, som skriver bloggen Kugge skriver. Du har en fb sida för bloggen och en annan promokanal för dig som person. Typ, instagram.

        1. Men hmm hmm. 😀 På både Twitter och Insta heter jag kuggekugge och det får vara så tycker jag. Men nu är frågan att borde jag byta min bloggsida till Michaela von Kügelgen? Känns liksom onödigt att göra YTTERLIGARE en fb-sida för mitt författarjag… Känner ändå att bloggen och en författarsida hänger starkt ihop.

  2. Jag tänker att det hänger på vilka andra kanaler du marknadsfört dig som "Kugge" och "Kugge skriver". Kommer det nämnas i författarpresentationer, t.ex. på insidan av din nya bok eller på förlagshemsidan? Det står ju ändå klart och tydligt på din blogg hur det ligger till, så jag skulle tro att du bra kan referera till både ditt smeknamn och ditt ’riktiga’. Men valet är ju helt upp till dig. Själv jämför jag dig lite med Peppe Öhman – jag vet liksom genast vem det pratas om när Peppe nämns, men kanske inte riktigt lika genast när hon nämns med sitt ’riktiga’ namn. Det tar alltså en stund innan man hajar till.

    1. Ja där har du en poäng. Kanske det åtminstone i boken borde stå Michaela "Kugge" von Kügelgen. Funderar nu om också min författarsida borde heta så? Och tänker då alltså att min bloggsida skulle omförvandlas till min författarsida, som jag skrev så känns det lite onödigt att skapa en fb-sida till …

  3. Aah! Jag är en somenörd av rang och funderar mycket på sånt här!

    Absolut ska man se sig som ett brand, speciellt som frilansare tycker jag. Det behöver en inte gå omkring och säga högt hela tiden, men att veta vad brandet Kugge skriver/Michaela von Kügelgen gör och syns på some och på mässor med böcker osv är smart!

    Hinner int skriva mera nu, men har en massa nörd-kunskap om fb och fb-sidor och algoritmerna osv, som jag gärna delar med mej av. Och en massa bra åsikter om allt det också!

    1. Jaa vill höra allt! Tänk att det ska vara så krångligt allt det här, haha!

  4. Det är superintressant. Jag blev själv mer intresserad av det under SU:s evenemang här tidigare i år när det pratades mycket om branding. Men tyvärr har jag inget svar på hur du ska formulera namnet på din fb-sida.

    1. Ja det är knepigt. Jag vill ju att det ska vara så tydligt som möjligt. Ääh! 😀

  5. Jag har också funderat så mycket på det här med vad olika sites ska heta! Om jag var du så skulle jag nog ha en officiell website med hela namnet, michaelavonkugelgen.com/.fi, och visa upp dina nuvarande och kommande böcker på landningssidan där. Bra för alla dina läsare att hitta direkt och så internationella läsare när du slår igenom internationellt!

    Sen kan ju alla de andra ställena, blogg, fb, insta, ha olika, lite mer personliga/roligare namn så länge de är länkade till huvudsidan. Tycker själv det är roligare och mer inspirerande att skriva när namnet är mer personligt än ens eget namn!

    Vad gäller fb-sidan så är det ju lite svårare. Om den är ett flöde direkt från bloggen så passar ju kuggeskriver bra, men om den ska vara mer inriktat på böckerna, så är det kanske lättare med egna namnet så hittar dina fans dig direkt..? Sökte just på ditt namn och då kom din fb inte upp…

    Lätt är det inte! Jag brukar rita upp diagram över alltihop, vad de innehåller, hur de är länkade, vilka de är riktade till osv Tror egentligen inte det kan bli "fel", men det finns kanske lättare och med tiden mer tillkrånglade lösningar? Tänk 10 år framåt tex.

    Lycka till!

    1. En sak till att tänka på, vilka sites ser du som mest beständiga och vilka tror du kommer falla bort med tiden? 🙂

      1. Taaack för superbra kommentar! Jag ser ju bloggen som en del av mitt skrivande och därför känns det också naturligt att bloggen skulle hänga ihop med min författarsida på Facebook. Eller det känns iaf lite onödigt att skapa en helt ny författarsida.

        Gällande webbadressen så tycker jag att michaela.fi funkar bra. Alternativt kan jag också köpa helanamnet.fi och dirigera hit, men det känns inte som att det behövs (tack vare mitt unika namn).

        På Twitter och Instagram heter jag som sagt kuggekugge och det får bestå. Twitter använder jag knappt ändå (blir inte helt klok på det). Tror nog jag kommer att fortsätta skriva blogg, använda fb och insta också i fortsättningen – men en vet ju aldrig vad tekniknissarna hittar på och vilka nya kommunikationssätt som finns om 5–10 år?!

        P.S. Älskar att du skriver "när du slår igenom internationellt"!! TACK för förtroendet!

  6. Åh jag har samma dilemma över detta. Skulle egentligen vilja vara en osynlig person bakom företaget men har insett att det är just då jag lyfter fram mig själv som person det går som bäst. Samma med dig skulle jag tro. MEN om din Fb sida blir ditt namn krockar den väl med din privata Fb? Eller skiljer du dem alls åt? Jag kan uppleva att "Kuggeskriver" känns mer som ett företag så ja – Kuggeskruver är en vinnare! Även på Fb tycker jag 👍🏻👍🏻 Sedan kan man länka ihop Kuggeskriver med din privata Fb. Det har jag gjort med mina Fb konton. De är alltså separata konton som är konnektade (behöver inte logga in och ut helatiden för att växla mellan dem). Funkar fint.

    1. Ja alltså har jag också gjort med alla mina pages. Jag är inloggad som mig själv men sen administrerar jag diverse sidor via inloggningen.

      Jag tror jag ändå kommer att skapa en författarsida, det är många författare som har det så. Skapar alltså en page med det privata kontot och så finns en "dubbelt" på fb. Jag hade först tänkt byta min Kugge skriver-sida till min författarsida (alltså byta namn på sidan på fb), men jag insåg att jag sen inte kan ställa in att jag är författare osv osv. Håhå! 😀 Vissa tycker ju att det är helt jätteonödigt att fundera på det här, men jag vill göra "rätt" från början och jag har också sett vilken styrka och genomslagskraft sociala medier har. Jag VILL ju att folk ska hitta mig, jag VILL sälja.

      Och ännu om det här med person: det är ju nog personen som säljer. Eller inte bara personen utan berättelsen bakom hen. Så egentligen kunde en säga att det är berättelserna som säljer. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hej!

Det är jag som är den där Kugge som skriver, men på riktigt heter jag Michaela von Kügelgen (ifall du undrar varifrån det där med Kugge kommer). 

Jag är författare, frilansjournalist och företagare bosatt i Helsingfors, Finland.

Du har hittat till rätt sajt om du tycker om att skriva, kanske drömmer om författarskap eller är företagare. 

Det här hörnet av internet handlar nämligen allra mest om att skriva och driva företag – ur mitt perspektiv.

Mina böcker

Relaterade blogginlägg

Berlin

Jag mötte våren i Berlin

”Va, är du inte i Berlin?””Hur var Berlin?” Nu är det över en månad sedan jag kom hem från vårens resa till Sverige och Berlin. Den första tiden tillbaka i Helsingfors fick jag förvånade frågor av människor som

Läs mer »
företag & frilans

Kugge inleder sitt tionde verksamhetsår som företagare

I nio år har Michaela ”Kugge” von Kügelgen framgångsrikt drivit sitt företag. Efter sju år som Pinions kb heter företaget numera Kugge skriver AB. Ett namn som väl beskriver det von Kügelgen i första hand gör – skriver.

Läs mer »