Förra veckan publicerade jag en artikel med journalisten Hanna Nikkanen på Addeto, i dag läser jag en text om hur mediebranschen inte går att rädda genom ”nästa stora grej”. Jag tycker det är så skönt att röster börjar höjas kring mediernas ibland riktigt absurda hetslopp mot nya appar och funktioner som förmodas dra in tusentals läsare. För nej, det är inte den nya appen som räddar mediebranschen.
Jag är trött på att form så ofta går före innehåll när mediernas framtid diskuteras. För det handlar faktiskt inte om form, utan det handlar om innehåll. Om bra innehåll. Ett bra innehåll läses oberoende av plattform, men visst, plattformen har säkert också en betydelse, men den ska aldrig få bli lika viktig som själva innehållet.
Några citat saxade ur artikeln som jag länkade till ovan. Läs den!
”You can always get some runway out of the New Thing. You can always get a quick hit that looks like success from the New Thing. But rarely — almost never — is the New Thing what fixes your problem.”
”The truth is that the best and most important things the media (let’s say specifically the news media) has ever made were not made to reach the mostpeople — they were made to reach the right people.”
Sen gäller det här ju inte bara stora mediehus utan alla som försöker nå ut i bruset. Oberoende av vad du säljer är det inte själva plattformen som är avgörande, utan innehållet. Ett bra innehåll hittar förr eller senare ut till dem som är intresserade. Vare sig det är en ny produkt, en bok eller en app.
Hur mycket tänker du på plattform när du tar del av ett bra innehåll?
0